Bandakademiets kronologi og udviklingshistorie 2005-2022

2021-2023

KarriereKanonen. 1584 kunstnere uploadede deres musik til årets KarriereKanonen. Bandakademiet lancerer sit mest ambitiøse tilbud til de 10 udvalgte med syv inspirationsaftner, individuelle samtaler og feedback til alle udvalgte og indgik formelle samarbejdsaftaler med det regionale spillested Gimle og DMF, som har været Bandakademiets samarbejdspartnere siden 2009. Nye samarbejder med genreorganisationen ROSA, Koda, Autor. Mere vægt på Bandakademiets Hot-line med løbende rådgivning for de 10 udvalgte efter behov. De to vindere blev fundet ved finalen i DR-Koncerthuset i maj 2022. Vinderne er DILLISTONE og Ussel. De to vinderforløb igangsættes efter sommeren 2022 og afsluttes i starten af 2023 med en evaluering.

Kvinderne i Musikken. Rapport: Læs baggrund under 2021. Hverken DR eller Bandakademiet havde som udgangspunkt tænkt sig, at undersøgelsen, som blev igangsat i 2021, skulle offentliggøres i større skala. Undervejs voksede den sig dog større og vigtigere, end parterne havde forestillet os. Der er stadig et samarbejde om et talentprojekt på tegnebrættet, men undersøgelsens resultater kaldte på endnu flere initiativer og samtaler på tværs af branchen og en udbredelse af undersøgelsens resultater til flere. DR og Bandakademiet offentliggjorde rapporten i marts og præsenterede bl.a. resultaterne på et musiktopmøde i DR-Koncerthuset og ved et møde med Musikbyen Roskildes musikbyudvalg samt deltog i forskellige debatter og snakke i danske medier. Læs rapporten her: Kvinderne i Musikken —

Bandakademiet Udvikling af talent- og karriereforløb målrettet kvinder, non-binære og andre kønsminoriteter. Flere udviklingsworkshops med mulige deltagere i talentforløbet, med mulige samarbejdspartnere og musikbranche-aktører for at få det bedste og skarpeste forløb sat i søen. Det er planen at gennemføre en mindre pilotversion af talentforløbet i 2023.

2020-2021

KarriereKanonen. Et nyt koncept igangsættes, som giver mere tid til talentudviklingen, som vurderes til at være en vigtig del af KarriereKanonen. Partnerkredsen snævres ind, så Bandakademiet er eneste formelle (men uafhængige) samarbejdspartner i KarriereKanonen fra 2020 sammen med DR-P3. Bandakademiet er ansvarlig for og ejer talentudviklingsforløbet i KarriereKanonen, som revitaliseres med flere inspirationsaftner og feedback for de nu 10 udvalgte og de fem finalister – ud af 1560 kunstnere og 4005 uploadede sange. Det individuelle skræddersyede forløb er stadig forbeholdt vinderne, som i det nye set-up består af to vindere. I 2020 må Bandakademiet i lyset af covid-pandemien gentænke sit forløb. Mange aktiviteter foregår digitalt, ligesom showcases overvejende placeres på DR uden tilskuere eller med begrænset deltagerantal. Den anonyme evaluering i 2020 blandt de 10 udvalgte pegede dog på generel tilfredshed eller stor tilfredshed med forløbet. Bandakademiets rådgivning og feedback blev vurderet højest. Vinderne i 2020 var Føl som og såforsatan. Føl som vurderede i en evaluering, efter de havde afsluttet forløbet, at de to showcases og sparringsforløb med Bandakademiet var det, de havde fået mest ud af. Såforsatan vurderede ligeledes, at rådgivningen fra Bandakademiet var det, han fik mest ud af: ”God struktur på, hvordan jeg arbejder, og hvordan jeg kan arbejde med det rundt om musikken, nærmest en managementuddannelse, møde en masse fagmennesker og få sparring på min musik og det, jeg laver. Generelt vigtigt at snakke med nogen om min musik og der, hvor jeg vil hen. Mødt med Forståelse som kunstner.”

Vindere i 2021 var PIL og marcus.wav. Førstnævntes evaluering af forløbet er dækket i nærværende rapport. Marcus.wav valgte ikke at tage imod det skræddersyede vinderforløb i Bandakademiet som den første nogensinde. Music Maker Elite 2020 i samarbejde med Musikmetropolen (Kulturaftalen Kulturmetropolen) og Danish Songwriting Academy (ny eliteuddannelse i kommerciel sangskrivning og produktion) – læs mere under 2017-2019.

Bandakademiet 3.0. Bandakademiet går i slutningen af 2020 i gang med en udviklingsproces, der gerne skulle munde ud i en ny strategi for talentudviklingsorganisationen med en ny revitaliseret organisation, en organisation med flere muskler og med flere profilerede aktiviteter i porteføljen. Processen bestod i første omgang af en udviklingsworkshop med ekstern facilitator og med deltagelse af 10 udvalgte branchepersoner og kunstnere. I det videre strategiarbejde i 2021 identificerede Bandakademiet kønsubalance som en af de største udfordring i musikbranchen. Med andre ord for få kvinder i toppen af hitlisterne og på plakaterne. Bandakademiet udvikler rammebeskrivelse til projektet GOTCH – Girls on The Charts – et nyt samarbejde og pilotprojekt, som skal være med til at skubbe markant til kønsbalancen og øge diversiteten blandt fremtidens kunstnere og sangskrivere ved at sende endnu flere (debuterende) kvindelige talenter ud i æteren, på scenerne, hitlisterne og song credit-listerne.

Kvinderne i Musikken. DR og Bandakademiet blev i 2021 enige om at igangsatte den fælles undersøgelse, hvor den indsamlede viden skulle bruges som afsæt for fremtidige indsatser – bl.a. GOTCH. Undersøgelsens vægtigste del bestod af en kvalitativ interviewundersøgelse blandt 75 kvindelige kunstnere og forbilleder i musikbranchen. I 2021 gennemførte Bandakademiet og DR de 75 interviews, og rapporten blev udarbejdet af Bandakademiet og DR.


2017-2019

I de senere år har Bandakademiet oplevet flere og flere solister og færre bands i den danske musikbranche generelt og blandt de kunstnere, akademiet typisk møder. Bandakademiet har løbende forsøgt at tilpasse sine tilbud og rådgivning til de flere solo-artister, som ofte står med nogle lidt anderledes udfordringer end det gennemsnitlige band. Det handler om at ære alene, at skulle gøre det hele selv, at mangle netværk (særligt de kvindelige kunstnere) og et endnu mere udtalt behov for at sparre med nogle, der ikke har kommercielle interesser i en som kunstner. Et andet fokusområde for Bandakademiet er sangskrivning. Akademiet oplever generelt, at niveauet af sangskrivningen hos de kunstnere, Bandakademiet arbejder med, har et pænt forbedringspotentiale. I modsætning til Sverige har Danmark ikke særligt fokus på sangskrivning som håndværk og erhverv. Sangskrivning i Danmark opfattes generelt som et resultat af en kunstnerisk proces hos den enkelte kunstnere. Der en tendens i branchen, hos anmeldere og kunstnerne, at kunstnere, der får skrevet sange af andre sangskrivere eller skriver deres sange sammen med andre (co-write), omfattes med mindre respekt.

Music Maker Co-Write. I 2017-2020 samarbejder Bandakademiet via Roskilde Kommune med Kulturmetropolen (kulturaftale for 14 sjællandske kommuner). Bandakademiet er ikke finansieret af Kulturmetropolen, men pga. personsammenfald mellem Musikmetropolens projektchef og Bandakademiets leder samarbejder Bandakademiet med Kulturmetropolen om en videreudvikling af Bandakademiets Music Maker Camp. Nu i en version, der er målrettet sangskrivere og producere, som ikke selv nødvendigvis har lyst til at stå på scenen, og med fokus på sangskrivning som håndværk og erhverv. Music Maker 2017, 2018 og 2020 er et koncept, som bygger på Bandakademiets koncept og knowhow. Der blev i alt gennemført tre Music Maker Co-Write Camps med mange ansøgere og en tårnhøj tilfredshed i evalueringerne, der bragte mange samarbejder med sig efterfølgende. Til campen i 2020 var der knap 200 ansøgere til 20+ pladser. 2020-campen blev gennemført i samarbejde med Danish Songwriting Academy.


2017-2019. Bandakademiet arbejdede med 3x12 udvalgte, 3x8 finalister og 3x3 vindere i KarriereKanonen 2017-2019 år efter Bandakademiets tretrinsraket. I 2017 hed vinderne Moody, Sherpa og Rest in Beats. I 2018, hvor 1500 kunstnere uploadede deres musik til KarriereKanonen, vandt Ravi Kuma, Tobias Albert og Fravær – med bl.a. Dusin som en af de stærke finalister. I 2019, hvor 1706 kunstnere – i en ny rekord – uploadede deres musik til talentprojektet – hed vinderne Patina, Høker og Angående Mig – og med et stærkt felt af finalister som bl.a. hed Statisk og Undertekst. Alle finalister (2017-2019), der efterfølgende svarede på en anonym evaluering, vurderede generelt de mange tilbud i Bandakademiets forløb højt (gennemsnitlige 4 på en skala fra 1-5) og vurderede, at Bandakademiet havde klædt dem på til de to showcases. De fleste respondenter peger på Bandakademiets individuelle og uafhængige rådgivning og feedback samt stage coaching som noget af det bedste i forløbet.

OPTAKT Forløb 2018/2019. Bandakademiet ønskede med OPTAKT at demokratisere sin erfaring, viden og store netværk i musikbranchen og formidle det til en bredere målgruppe. Målet med forløbet var at åbne døren ind til den professionelle musikbranche og lade endnu flere komme tæt på maskinrummet med en forventning om, at det generelle professionelle niveau dermed blev øget til gavn for såvel talenterne selv som for resten af branchen, som skal arbejde med talenterne i fremtiden. 40 amatørmusikere, sangskrivere, bands og solister mellem 14 og 43 år var igennem Bandakademiets nye forløb OPTAKT. Forløbet bestod af seks aftener med inspiration fra professionelle og toneangivende musikbranchefolk og musikere samt et fokuseret workshopforløb og en til en-sessions for knap 20 udvalgte. En anonym spørgeskemaundersøgelsen blandt deltagere efter de seks inspirationsaftner viser stor tilfredshed med forløbet. Besvarelsesprocenten var på godt 50 pct. Respondenterne gav aftenerne mellem fire og fem stjerner. Der var stor forskel på deltagernes niveau og erfaringer. Nogle var klart talentfulde, dygtige sangskrivere og artister med erfaring og helt parate til at gribe faklen og arbejde videre mod en professionel karriere. Nogle var spirende, sandsynligvis talentfulde, men meget unge og grønne, og havde behov for mere håndværk, sangskrivning og banddoktorhjælp end branchekendskab og karriererådgivning. Andre igen ville – uanset erfaring og genre – skulle arbejde mere end hårdt for at få fodfæste i en benhård musikbranche.

Niveau- og erfaringsforskellen er ikke en udfordring til de åbne inspirationsaftner, for her er der, uanset niveau, noget at hente, men i workshops, hvor deltagerne skal til at arbejde sammen og på tværs, er det ikke hensigtsmæssigt med en alt for stor forskel. Det handler både om identifikation og graden af udbytte for deltagerne. Individuelle sessions giver meget udbytte, men de er både dyrere og kræver langt mere planlægning end fælles aktiviteter.

Kunstnere uden for KarriereKanonen: Rådgivning og sparring af en enkelt kunstner i forbindelse med afklaring og forhandling af aftaler samt branchekendskab. I 2019/2020 genoptager Bandakademiet forløb med kunstner Lea Hakesberg for at for at hjælpe hende med strategi, struktur og samarbejdspartnere i forbindelse med udgivelse.

2016

KarriereKanonen. 11 udvalgte ud af knap 1600 ansøgere. Bandakademiet gennemførte sit tretrinsforløb, hvor forløbet blev mere og mere individuelt og skræddersyet, jo længere i forløbet deltagerne kom: inspirationsaftner og lydteknikersamarbejde for alle. Feedback, stage coaching, pressetræning og inspirationsaftener med sangskrivning som fokus for de otte finalister og individuelle, skræddersyede forløb for de tre vindere. Årets vindere hed Lærke Emilie, k-phax og Dør nr. 13. Samtlige respondenter (90 pct. af deltagerne) svarede i en efterfølgende anonym undersøgelsen, at var de var meget tilfredse eller tilfredse med forløbet. Og alle finalister, der svarede, mente, at forløbet hos Bandakademiet har udviklet dem som artister. Generelt blev alle Bandakademiets aktiviteter vurderet højt (flest 4 og 5 på en skala op til 5). En af vinderen vurderede i en efterfølgende mundtlig evaluering, at det vigtigste i KarriereKanonen var at få rådgivning af Bandakademiet. Hun oplevede, at hun ‘fik et kort til at navigere i musikbranchen’. En anden vinder vurderer, at forløbet i Bandakademiet var meget lærerigt og udviklende, og pegede på rådgivningen som noget af det bedste: ”Det har været helt perfekt. Godt at få konstruktiv kritik og hårdt. Men det har rykket og udviklet os. Der skal ikke være mindre af Bandakademiet i KarriereKanonen, men mere.”

Bands og kunstnerne uden for KarriereKanonen. Bandakademiet indgår et længerevarende samarbejde med Lea Hakesberg. Formålet med aftalen er at modne og udvikle Lea som kunstner over en periode på seks måneder. Målet med indsatsen er, at hun – i samarbejde med en kunstnerisk mentor – i ro og mag skal finde sine ben som unik kunstner og talent. Forløbet afrundes tidligere, da Lea bliver udvalgt til KarriereKanonen 2017

Workshop og foredrag. ‘Klog på en formiddag’. Otte arrangementer, hvor udøvende musikere inden for forskellige niche-genrer blev inviteret til inspirationsoplæg og erfaringsudvekslings med andre musikere. Projektet var et samarbejde mellem JazzDanmark, World Music Denmark, Rytmisk Center, Bandakademiet, Rosa Folk og Metal Danmark.

Music Maker Camp: Bandakademiet oplevede større og større interesse for Music Maker. 100 ansøgte og 30 udvalgte deltog i årets Music Maker som var en fire dages intensiv sangskrivning og musikskabelse for talentfulde bands, solister og elektroniske musikere. Interessen for årets Music Maker var stor, og der var flere kvalificerede, end der var pladser til. Derfor blev der lavet ekstra forløb, som knap 30 personer meldte sig til. Musikskolekonkurrence SKRU OP 2016. Se beskrivelse under 2012

Roskildemesterskaberne i Rock: I samarbejde med det regionale spillested Gimle. Bandakademiet tilbød mindre rådgivningsforløb til vinderen. Music Maker Aftner – for fem udvalgte kunstnere fra 2015 Music Maker Camp. Konceptet var et supplerende coachingforløb for Music Maker 2015-deltagerne med fokus på live og branche. Initiativet blev sat i værk efter ønske fra Music Maker-deltagerne, mens selve forløbet blev udviklet og tilrettelagt af Bandakademiet. I en efterfølgende anonym evaluering gav de fem kunstnere forløbet mellem fire-fem stjerner ud af fem mulige. Alle respondenter vurderede, de havde rykket sig som sangskriver og performer gennem de tre aftener – som en sagde: ”Evnen til at kunne gøre sig objektiv for musikken og performance. Det gav virkelig meget at få andres øjne på begge dele – det fik både musik og udtryk til at stå skarpere”.

2015

KarriereKanonen. Bandakademiet arbejdede med de 12 udvalgte bands og solister i KarriereKanonen 2015. De blev valgt ud af mere end 1100 ansøgere. De 12 udvalgte blev tilbudt en række inspirationsaftner og et samarbejde med Rytmisk Musikkonservatoriums lydteknikeruddannelse. De otte finalister modtog feedback, live-coaching og inspirationsaftner med fokus på sangskrivning/produktion. Katinka, Klub 27 og Nick Sway vandt årets KarriereKanonen og var igennem et skræddersyet, individuelt forløb. 2015 åbnede The Minds of 99 Orange Scene på Roskilde Festival.

Music Maker Camp. Bandakademiet arrangerede Music Maker – for anden gang nogensinde. I 2015 deltog i alt 26 unge musikere, mens over 100 søgte om at komme med. Campen var en fire dages sangskrivning og musikskabelse på højt niveau for unge, talentfulde bands, solister og elektroniske musikere på Sjælland. Visionen med Music Maker er at skabe Danmarks mest ambitiøse og professionelle sangskrivningstiltag for talentfulde up-and-coming kunstnere. Ud over konkrete metoder, værktøjer og tilgange til sangskrivning forsøger Music Maker at opbygge et fællesskab, der kan give deltagerne den selvtillid og motivation, der er afgørende for, at hun/han tager aktivt fat på egen udvikling. Ansøgningsantallet og en efterfølgende evaluering peger på, at det stort set er lykkedes.

Bands og kunstnere uden for KarriereKanonen: I 2015 arbejdede Bandakademiet i større eller mindre grad med seks kunstnere uden for KarriereKanonen. Det var ikke længerevarende forløb, men kortvarig rådighed eller tilbud.

Musikskolekonkurrence SKRU OP 2015. Se beskrivelse under 2012

2014

KarriereKanonen. Omkring 1600 kunstnere søgte ind til KarriereKanonen. 12 kunstnere blevudvalgt. Alle 12 kom igennem et forløb i Bandakademiet, der indeholdt en række inspirationsaftner samt et samarbejde med Rytmisk Musikkonservatoriums lydteknikeruddannelse. De otte finalister deltog i endnu flere inspirationsaftner, modtog feedback og scenecoaching. De tre vindere fik tilrettelagt et skræddersyet forløb med fokus på deres musik og karriere. 11 ud af 11 kunstnere, der efterfølgende svarede på en anonym spørgeskemaundersøgelse, vurderede, at de – efter Bandakademiets forløb – var blevet klædt bedre på til at begå sig i musikbranchen. Ligesom alle 11 kunstnere i samme undersøgelse svarede, at forløbet og samarbejdet med Bandakademiet generelt havde udviklet dem som band. Sonja Hald oplevede, at det bedste ved at være med i KarriereKanonen var Bandakademiets forløb. Bands og kunstnere i coaching-forløb uden for KarriereKanonen. I 2014 deltog bandet med Danmarks længste bandnavn: Wearethewayforthecosmostoknowitself (WATW) i forløb hos Bandakademiet. Første del bestod af pressetræning samt et coachingforløb med scenecoach som optakt til bandets koncert på Roskilde Festival. I efteråret arbejdede de videre med liveperformance og med producer Carsten Heller. Bandet sagde, at arbejdet med Carsten skærpede troen på, at det kunne lade sig gøre at skabe unik og fantastisk musik, og at forløbet gjorde dem mere resultatorienterede. I 2015 blev bandet udvalgt til KarriereKanonen.

Music Maker Camp. I 2014 søsatte Bandakademiet sin første camp for elektroniske musikere, solister og bands. Music Maker startede som en kunstnerisk sangskrivnings-camp, hvor 20+udvalgte talenter i fire dage skrev og raffinerede deres egen musik i samarbejde med nogle af Danmarks førende sangskrivere, musikere og producere. Knap 50 ansøgere til første camp.

Upcoming Stars, talentkonkurrence i Slagelse, hvor Bandakademiet var med til at udvikle formatet og stillede med dommer til audition og koncert.

Musikskolekonkurrence SKRU OP 2014. Se beskrivelse under 2012

Music2Business – se beskrivelse under 2012

2013

KarriereKanonen. Omkring 1.300 kunstnere tilmeldte sig KarriereKanonen i 2013 – 44 pct. flere end i 2012. 12 kunstnere blev udvalgt. De blev til otte finalister og tre vindere. I 2013 bestod forløbet af 1) tre Inspirationsaftner med udvalgte temaer for alle 12 deltagere, 2) en feedback og scenetræningscoaching for finalisterne og 3) individuelle skræddersyede forløb for de tre vindere. Vinderne i 2013 var The Minds of 99, Vild $mith og Amin Karami. Alle deltagere fremhæver, at talentudviklingsforløbene giver dem en unik mulighed for at få professionel sparring på deres musik og sceneoptræden samt for at komme i direkte kontakt med personer i musikbranchen, som ellers er svært tilgængelige for musikere i vækstlaget. Kunstnernes oplevelse af forløbet er naturligvis afhængig af, om de har været blandt de 12 udvalgte, de otte finalister, eller om de har gennemgået et forløb som en af årets tre vindere. Alle oplever dog grundlæggende at have fået et positivt udbytte af KarriereKanonen. ”Det var helt klart en positiv og lærerig proces, som vi vil anbefale andre up-coming musikere.” Camilo & Grande (med blandt andre Tobias Rahim) vurderede bl.a. i en rapport, som DR udgav i 2015 om KarriereKanonen 2012-2015: ”Vi har brugt talentudviklingen rigtig meget omkring vores live-optrædener og generelt fået mange gode brancheråd, der har været med i vores senere valg og navigering i branchen. Vi fik et billede af, hvordan musikbranchen hænger sammen i Danmark, og lærte en masse søde mennesker at kende, der senere har kunnet hjælpe os videre.”

Musikskolekonkurrence SKRU OP 2013. Se beskrivelse under 2012

Music2Business – se beskrivelse under 2011

En række foredrag, workshops og bandudvikling – i samarbejde med VUC-Roskilde og øvelokaleforeningen Råstof Roskilde.

Improvisations-workshop – i samarbejde med UngJazz, MGK-Sjælland, Roskilde Musikskole og INSP! Workshoppen havde til hensigt at inspirere og give unge musikere nye værktøjer til at improvisere.

2012

KarriereKanonen. KarriereKanonen skiftede ud i partnerkredsen. Samarbejdspartnere i 2012-2019 bestod ud over Bandakademiet af KODA, DR P3/P6-Beat og Smukfest. Ud over at være nyt medlem af KarriereKanonens jury var Bandakademiets væsentligste rolle at udvikle indholdet i konceptet sammen med partnerne – herunder at tilrettelægge og gennemføre talentudviklingsforløb for de hhv. 12/8/3 artister i KarriereKanonen-forløbet. Jo længere deltagerne kom i forløbet, jo mere individuelt og målrettet var Bandakademiets arbejde med dem. Bandakademiet benyttede sig som tidligere af eksperter, musikere, producere og rådgivere i musikbranchen, når forløbene blev tilrettelagt og gennemført, og når kunstnerne blev matchet med forskellige musikalske sparringspartnere. 14 kunstnere blev i 2012 udvalgt blandt 908 ansøgere. De tre vindere modtog et skræddersyet udviklingsforløb af Bandakademiet. De tre vindere – Kaliber, Dance With Dirt og Djämes Braun – vurderede generelt, at forløbet i Bandakademiet havde udviklet dem som kunstnere og havde betydning ift. udviklingen af karrieren. De sagde bl.a.: ”Vi har fået et kæmpe selvtillidsboost og har fået fem års erfaring på et halvt år. Det har været super godt med Bandakademiet. Deres feedback på vores koncerter og musik. Pressetræning var sindssygt fedt. Bl.a. i forhandling og diskussioner med branchen. Det har været en kæmpe læreproces.”

Alle finalister fik desuden tilbudt tre inspirationsaftener med overskrifterne Live, Sangskrivning & Produktion og Musik & Forretning samt individuel feedback og rådgivning til tre af finalisterne. Alle deltagerne vurderede aktiviteterne med mellem tre og fem stjerner ud af fem mulige. En af finalisterne skriver i sin evaluering: ”Jeg synes I har fundet en model, der holder, der tager KarriereKanonen som den musikkonkurrence, det jo er, til et nyt niveau. Hold fast i det, for det er både det mest interessante for bands og skaber et mere langtidsholdbart produkt for dansk musik.”

Bandakademiet gennemførte desuden et individuelt rådgivningsforløb for BENAL med fokus på live performance og branche. Vi vurderede, at bandet – med Benjamin Hav i front – med en særlig indsats kunne nå langt i den danske musikbranchen. Benal vurderede selv i forbindelse med en evaluering efter forløbet: “Det betød mange superfede ting for os, både for vores selvforståelse som band og i form af nogle mere håndgribelige ting, som f.eks. at vi blev introduceret for folk, vi stadig samarbejder med.”

Internationale workshops. I løbet af året gennemførte Bandakademiet to åbne, internationale seminarer/workshops 2012. Bl.a. et velbesøgt heldagsseminar om livemusikkens vilkår uden for Danmark med UK-kapacitet Andy Inglis i samarbejde med Gimle, samt en udsolgt master-class med USA stage-coach Tom Jackson i samarbejde med KODA, Rytmisk Musikkonservatorium og scenecoach Kristian Koch.

Bands i coachingforløb – uden for KarriereKanonen. Verdensmusiker Dawda Jorbarteh modtog vokaltræning og scene-træning af Bandakademiet op til sin koncert på Roskilde Festival 2012. Koncerten gik godt, anmeldelserne var fine, og Dawda og Bandakademiets coach-team meldte tilbage, at forbedringerne var synlige. Efterfølgende arbejdede Bandakademiet med kunstneren om at professionalisere branchemæssigt gennem managementrådgivning og pressetræning. Der blev ikke fulgt op med systematisk evaluering.

Musikskolekonkurrence SKRU OP 2012-2016. Konkurrence blandt musikskolebands i Region Sjælland. Bandakademiet var med til at udvikle projektet, deltog i dommerpanel og tilbød efterfølgende de tre vinderbands workshops, bandcoaching og inspiration som forberedelse til en mini-turné. Bandakademiet var en del af projektet indtil 2016. Samarbejdspartnere: Musikskolerne i Region Sjælland, spillesteder i regionen (Gimle, Stars og Tapperiet) og Region Sjælland.

Workshops, clinics & inspiration for det unge vækstlag i Region Sjælland 2011-2012. Bandakademiet udviklede i samarbejde med forskellige samarbejdspartnere en række tilbud til musikskoleelever og andre unge målgrupper i det rytmiske vækstlag: en weekendworkshop med tre regionale bands med fokus på bl.a. de kreative processer i sangskrivning – i samarbejde med INSP-Roskilde – samt seks forskellige workshops for unge musikere og bands i regionen – i samarbejde med foreningen Ung Musik i Roskilde og Råstof Roskilde. Bandakademiet tildeles titlen ‘Nationalt Opdrag’ af Kulturministeriet for indsatsen over for nye bands og solister – i forbindelse med sit arbejde i Kulturregion Midt/Vest. Daværende Kulturminister Uffe Elbæk sagde i den forbindelse: ”Jeg meget glad for, at vi styrker vækstlaget inden for den rytmiske musik ved at yde støtte til kulturregionens Bandakademi i Roskilde, så nye bands og solister bliver bedre i stand til at skabe en forretning. Det er vigtigt at skabe nye job, ikke mindst i den kreative sektor. Bandakademiet er så godt et initiativ, at også andre kan lære af kulturregionens erfaringer igennem et Nationalt Opdrag.”

2011

KarriereKanonen. Godt 900 ansøgere. 24 bands/solister blev udvalgt. Der var otte finalister. De tre vindere – Boho Dancer, Eclectic Moniker, Kites & Komets – fik skræddersyet udviklingsprogram med coaching og rådgivning af Bandakademiet. De tre bands havde i en længere periode momentum og udvikling i karrieren. De tre bands vurderede generelt, at de som følge af forløbet i Bandakademiet både havde udviklet sig som band og var blevet klædt betydelig bedre på til at begå sig branchen. De resterende fem finalister i KarriereKanonen modtog feedback-samtaler og tilbud om 10 timers rådgivning af Bandakademiet som fire ud af fem tog imod.

Music2Business. Fra 2011 til 2015 var Bandakademiet en del af iværksætterforløbet Music2Business for fremtidens professionelle musikere og branchefolk med fokus på ‘alt det uden om musikken’. Knap 100 deltagere var igennem en workshop og et netværksforløb i perioden. Projektet blev finansieret af midler fra Region Sjælland, KODA. Det er Bandakademiet, Volcano Management og konsulentfirmaet MANTO, der udviklede projektet. Gimle, Stars, Musikzonen og KODA var samarbejdspartnere i de første år. Senere blev samarbejdskredsen udvidet med Københavns Kommune og Musikzonen. Projektet skiftede efter 2015 navn til ROYALTIES og drives nu videre af Volcano som et årligt iværksætterforløb. De overordnede konklusioner fra evalueringerne er, at deltagerne generelt har været meget tilfredse med indhold, undervisere, og at de generelt fik stort udbytte af forløbet. Netværksdelen af forløbet fungerede over al forventning. Deltagerne gjorde i høj grad gjort brug af hinanden på forskellig vis – også efter forløbet.

Øvrige bands i coachingforløb – uden for KarriereKanonen. Bandakademiet arbejdede med tre bands i kortere eller længere forløb: Den Fjerde Væg og LIPS i et kortere rådgivningsforløb med professionel branchementor, Eggs Laid By Tigers var igennem et længere forløb med rådgivning om strategi, PR-træning og udgivelse. De tre bands tog selv kontakt til Bandakademiet og bad om hjælp. Alle tre bands udtrykte i en efterfølgende evaluering stor tilfredshed med og taknemmelighed for forløbet, som de vurderede havde udviklet dem og bragt dem tættere på deres mål.

Audition Days – et samarbejdsprojekt med ORA (Organisationen af Rytmiske Amatørmusikere). 12 talentfulde bands og solister fra Holbæk og Odsherred, Slagelse og omegn samt Roskilde og omegn blev udvalgt, rekrutteret via medier og netværk til at spille tre showcases på Sjælland. Umiddelbart efter de tre showcases gav professionelle branchefolk fra Bandakademiet deltagerne konstruktiv feedback. Efterfølgende gennemførte Bandakademiet fælles og individuelle workshops med deltagerne. Positiv feedback fra deltagerne, der gerne ville have haft endnu meget mere rådgivning og coaching.

Upcoming Musik Sjælland – netværk for det rytmiske vækstlag i Region Sjælland. Bandakademiet gik sammen med Gimle, Roskilde Festival, ORA (Organisationen af Rytmiske Amatører), Råstof Roskilde, Stars i Vordingborg, Musikhuset i Slagelse og Elværket i Holbæk om at udvikle og ‘drive’ et netværk for amatørbands og musikere i Region Sjælland. Projektet hed Upcoming Musik Sjælland. Netværket bestod både af et virtuelt rum (Facebook-side) samt en række ‘fysiske’ arrangementer. Netværket fik omkring 300 deltagere, men døde langsomt ud, fordi der ikke var nogle ‘ejere’ til at drive det efter de første år. Sidste opslag i gruppen var i 2018.

Upcoming Onsdage – en håndfuld aftener med foredrag og koncerter med bl.a. nogle af Bandakademiets kunstnere i samarbejde med Huset, Magstræde i København.

2010

KarriereKanonen. Mere end 800 bands og solister søgte. 24 blev udvalgt til en indledende runde. 12 finalister blev herefter udvalgt til fire hovedshowcases. Tre bands vandt KarriereKanonen 2010. Det var Hunch Bettors, Mescalin Baby og Ignug fra Esbjerg/Varde. De gennemgik et skræddersyet karriereforløb i Bandakademiet med rådgivning, musikalsk sparring, mental coaching, økonomi mv. Alle tre vindere udtrykte stor tilfredshed og taknemmelig over forløbet, som de vurderede var med til at udvikle dem som bands og bringe dem et skridt nærmere de karrieremål, de havde sat i starten af forløbet. Thomas Hyllested sagde: ”IGNUG har altid været en drengedrøm. Ambitionerne var skyhøje, men vi vidste ikke, hvor vi skulle tage fat for at nå ud over rampen. Ingen i bandet var i stand til at udføre eller forstå vigtigheden af at strukturere os og vores musik som en reel forretning. Grundstenene til at bygge en professionel karriere i musikbranchen har vi fået af Bandakademiet. Uden den professionelle hjælp havde vi blot været endnu et band i et øvelokale med en drengedrøm.” Bandakademiet havde desuden fire finalisterne igennem et 10 timers rådgivningsforløb. Derudover gennemførte Bandakademiet et særskilt mentorforløb for Barbara Moleko, som ikke nåede videre til finalen, men som akademiet vurderede havde et helt særlig talent.

Øvrigt coachingforløb – uden for KarriereKanonen. Rådgivning og coaching af bandet A Friend in London. Forløb med pressetræning, scenecoaching, karriere- og aftalerådgivning, sparring på musik og produktion herunder indspilning. Bandet udtrykte stor taknemmelighed for hjælpen, som de vurderede var medvirkende til, at bandet vandt det danske melodigrandprix i 2011.

2008-2009

Bandakademiets blev fra 2008 i højere grad et projekt med nationalt fokus og arbejdsopgaver, som testede forskellige rekrutteringsmetoder af, og som søgte efter strategiske samarbejder, som kunne være med til at løfte projektet og visionen. Kravene til deltagerne blev skærpet, og målgruppen blev defineret som: Upcoming bands i den absolutte top, som mangler de 20 pct. Ambitiøse bands med et vist instrumentalt niveau, som var indstillede på at arbejde benhårdt for at nå deres mål. Praksis med håndplukkede eksterne mentorer og rådgivere blev bibeholdt og forstærket.

Forløb med udvalgte bands. I 2008/2009 arbejdede Bandakademiet med tre bands i længerevarende, skræddersyede forløb; Didium & The Black Bonnie Picture (rekrutteret via mymusic), Farven Fornem og Carlas. Alle vurderede, at forløbet i Bandakademiet havde udviklet dem som band og forbedret deres muligheder for en karriere i musikbranchen.

Workshops, clinics og foredrag. En del af indsatsen for at profilere Bandakademiet over for målgruppen tog form som en række, konkrete tilbud om kurser/workshop/clinics/foredrag. Bandakademiet gennemførte således omkring 10 åbne clinics og workshops i Roskilde – med pæn deltagelse og gode evalueringer. KarriereKanonen. I 2009 blev Bandakademiet en del af KarriereKanonen, som på daværende tidspunkt var et nyt samarbejdsprojekt mellem DR, Roskilde Festival, Koda, spillesteder.dk (nu Dansk Live). KarriereKanonen blev en vigtig strategisk alliance, som for alvor rykkede Bandakademiet op i en anden liga, og hvor akademiet fik mulighed for at rekruttere sine ønskede målgrupper.

KarriereKanonens jury i 2009 valgte 37 deltagere til de indledende runder i årets forløb. De 37 blev til 17 finalister. De fire vindere i årets KarriereKanonen blev tilbudt intensiv og individuel karriereudvikling og rådgivning. De fire vinderne udtrykte i efterfølgende evaluering af forløbene stor tilfredshed med tilbuddet og vurderede, at det gjorde en forskel for deres musikalske og karrieremæssige udvikling.

2006-2007

Bandakademiet gennemførte i perioden to pilotforløb á ca. seks måneder med i alt otte bands. Rekruttering foregik som et ‘open call’ via medier, distribution og opsætning af plakater og postkort samt mails til relevante musikaktører og organisationer. Projektet fik omkring 50 ansøgninger til de to første forløb. Deltagere blev udvalgt af en jury bestående af etablerede personer i musikbranchen. Forløbene bestod af clinics, workshops, møder med og coaching af forbilleder og erfarne folk i branchen. Der var erfaringsudveksling og feedback, koncerter og indspilning af compilation-udgivelser – i samarbejde med studerende fra Rytmisk Musikkonservatoriums lydteknikeruddannelse.

Konklusionen på de første forløb var, at alle deltagerne efter egen vurdering forlod Bandakademiets forløb som musikalsk og kunstnerisk bedre og mere branchebevidste bands. Syv ud af otte bands vurderede, at forløbet på Bandakademiet reelt havde styrket og gavnet bande og det enkelte medlem. Der var dog for store niveauforskelle mellem de bands, der blev optaget. De meget unge og uerfarne bands manglede for meget i deres udvikling til at kunne omsætte den ‘opdrift’, som Bandakademiet gav dem, i en videre udvikling af bandet og karrieren. De ældre og mere erfarne i musikbranchen var typisk mere ambitiøse og målrettede og var bedre i stand til efterfølgende at udnytte og udbygge de erfaringer, netværk og input, de har fået via Bandakademiets forløb. Det var også tydeligt, at der ikke var kritisk masse nok i den forholdsvis begrænsede geografiske radius, projektet var blevet markedsført mest intensivt i. Det blev med andre ord tydeligt, at Bandakademiet skulle have en større aktionsradius og i højere grad søge bands i hele Danmark for at ramme en større målgruppe. Bandakademiet var samtidig så nyt, og talentudvikling af bands så jomfrueligt, at det krævede en anderledes og mere ressourcekrævende rekruttering for at få fat i den eller de målgrupper, Bandakademiet på baggrund af sine tidligere erfaringer vurderede ville få mest ud af tilbuddet i Bandakademiet.

2005

Bandakademiet sprang ud af Roskilde Kommunes musikbystrategi fra 2005. Strategien ‘Musikbyen Roskilde’ havde et særligt fokus på den musikalske talentpleje og fødekæde. Lokale og nationale ildsjæle og musikaktører udviklede visionen om Bandakademiet og bidrog til udviklingen af talentakademiets første forløb. Projektet skulle have fokus på målrettet og systematisk talentudvikling af bands inden for populærmusikkens genrer og skulle gennem korte, intense og individuelle forløb styrke det enkelte band og deres musikalske ståsted, dygtiggøre den enkelte musiker i en bandsammenhæng og klæde bandet på til at få det optimale ud af de karrieremuligheder, der var i den danske musikbranche. Projektet var det eneste af sin slags i Danmark på daværende tidspunkt.