Hvordan tog et band som The Minds of 99 skridtet fra at være talentfulde til at være et af landets bedst sælgende og populære bands? Ny rapport afslører en del af svaret og samtidig metoderne i Bandakademiets talentudvikling, der har hjulpet mange danske kunstnere med at få fodfæste i en benhård musikbranche.
I mere 15 år har Bandakademiet arbejdet med musikalske talenter fra det øverste trin på talentstigen. I dag udkommer så ”Talentudvikling, der virker - En rapport om Bandakademiets talent- og karriereudvikling”, der både viser konkrete eksempler fra arbejdet med artister som Katinka Band, PIL og Patina, men også skitserer de metoder, som Bandakademiet har rendyrket gennem årene.
Lang kø ved nåleøjet
Udvikling af musikkens talenter har ifølge Bandakademiets leder, Marianne Fruergaard, aldrig været vigtigere: ”Antallet af talentfulde kunsterne, der ønsker sig en karriere i musikbranchen, er eksploderet de seneste 10 år. Teknologi og digitalisering har gjort det lettere og lettere både at indspille og udgive musik, mens de afgørende nåleøjer, du skal passere, for at slå igennem, ikke er blevet flere eller større – og det er ikke blevet lettere at navigere i branchen som ung, håbefuld kunstner. Derfor er systematisk og uafhængig talentudvikling og karriererådgivning nødvendig, hvis vi vil sikre en mere mangfoldig musikbranche og en vej, hvor talenterne kan få tid til at udvikle sig og finde deres egen vej til en bæredygtig karriere – uden at knække undervejs,” fortæller hun.
Det er Ole Nørup, partner i musikselskabet The Bank og manager for The Minds of 99, enig i: ”Der er vildt mange derude, der laver musik, men ikke særlig mange, der får den rette rådgivning. I f.eks. fodbold findes der et helt klart system, der sikrer, at de bedste helt unge spillere får den rette vejledning og plan mod måske at blive professionelle i fremtiden. Den rejse findes ikke mange steder i musikbranchen, og musikbranchen er på ingen måde rustet til at kunne hjælpe dem alle.”
Talent er ikke altid nok
Men hvorfor skal vi overhovedet hjælpe talenterne på vej? For hvis bare talentet er stort nok, så skal kunstneren nok slå igennem, tænker mange nok. ”Der er ofte sådan en survival of the fittest-tilgang til talenterne i musikken, hvis bare du som kunstner bliver ved med at kæmpe, så skal det nok lykkes. Den virkelighed, jeg kender, ser noget anderledes ud. Jeg ser, at talenter bliver skudt for tidligt afsted af musikselskaberne. Det kan skabe mange korte karrierer med en masse frustrationer og bristede drømme – og for publikum kan det betyde, at man går glip af mange gode kunstnere, som først har brug for at udvikles og modnes, før de bryder igennem. I Bandakademiets arbejde hjælper vi ofte med at sætte farten lidt ned, så der er tid til et blik på hele kunstneren og ikke bare produktet – og samtidig hjælper vi kunstneren med forretningsforståelse og med at blive gode, professionelle samarbejdspartnere,” forklarer Marianne Fruergaard.
Et af de bands, som Bandakademiet har rådgivet gennem tiden er The Minds of 99, der i løbet af de seneste 10 år har opbygget en solid karriere og på deres seneste danske arena-turné solgte mere end 70.000 billetter. Bandet er ikke i tvivl om, at Bandakademiet er afgørende for udviklingen af dansk musik:
”Bandakademiets måde at arbejde med talentudvikling på, er i vores optik, unik efter danske forhold og uomgængelig, hvis Danmark ønsker at satse på en musikbranche, der skal kunne konkurrere og vokse både nationalt og internationalt – kunstnerisk såvel som økonomisk,” fortæller de.